Turkije is de belangrijkste producent van hazelnoten in de wereld en de maker van chocoladepasta Nutella de belangrijkste afnemer. Dat maakt Nutella kwetsbaar voor schommelende oogsten.

De vooruitzichten voor de oogst van hazelnoten dit jaar zijn slecht, zo berichten diverse internationale media, waaronder persbureau AFP. In maart haddden Turkse hazelnootproducenten al last van hagelstormen en vorst en sindsdien heeft het weer niet meegewerkt om een goede oogst veilig te stellen.

Slecht weer in Turkije heeft grote invloed op het mondiale aanbod, want Turkijke controleert ongeveer 70 procent van de mondiale productie van hazelnoten.  De helft van de Turkse productie gaat naar Duitsland en Italië, waarbij Ferrero – de maker van Nutella, de grootste afnemer is.

Turkije koning van hazelnoten

In een normaal jaar levert Turkije ongeveer 590 duizend ton hazelnoten, maar Turkse producenten zeggen te rekenen op een aanbod van 370 duizend ton voor dit jaar.

Intussen zijn de prijzen van hazelnoten op de groothandelsmarkt al fors gestegen. “Afgelopen jaar lag de prijs van een kilo hazelnoten op ongeveer zes lira, nu is de prijs gestegen naar 11 lira”, aldus directeur Nejat Yurnur van een hazelnootfabriek in Ordu tegen AFP.

Omgerekend in euro's gaat het om een stijging van 2,24 euro per kilo naar ongeveer 3,82 euro, ofwel een plus van circa 70 procent.

Nutella domineert hazelnootmarkt

Ferrero nam afgelopen juli al maatregelen om in ieder geval het aanbod van hazelnoten veilig te stellen. De Italiaanse firma kondigde aan de Turkse hazelnootproducent Oltan over te nemen. Die heeft vijf productiefaciliteiten waarmee de Europese Unie en andere grote markten worden beleverd. De aanvoer van hazelnoten voor de productie van Nutella is hiermee geen struikelblok, stellen analisten van Foodnews tegenover Bloomberg Business Week.

Maar impact van de zwakke Turkse oogst op de prijs van Nutella is goed mogelijk en dat voelen consumenten uit alle windstreken. Uit een rapport van onderzoeksbureau Euromonitor, dat Bloomberg citeert, blijkt namelijk dat er wereldwijd meer Nutella dan ooit wordt geconsumeerd.

Ferrero produceert inmiddels ongeveer 180 miljoen kilo Nutella per jaar. Daarmee zette het Italiaanse bedrijf in 2013 volgens Euromonitor een kleine 2 miljard euro om. In de afgelopen tien jaar is de omzet van Nutella via een gestage groei pakweg verdubbeld, waarbij de economische crisis van de afgelopen jaren geen merkbare invloed heeft op de populariteit van Nutella.

Lees ook

We willen pure chocolade, dus wordt cacao duurder

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl